مدیریت عملکرد و ارتباط آن با ارزیابی عملکرد

دوشنبه , ۷ آبان ۱۳۹۷

مقدمه:

گاهی گمان می‌رود ارزیابی عملکرد همان مدیریت عملکرد است، اما بین این دو تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد.

ارزیابی عملکرد به‌صورت ارزیابی رسمی و رتبه‌بندی فردی توسط مدیران که معمولاً در جلسات سالیانه صورت می­‌گیرد، تعریف می‌شود.

در مقابل، مدیریت عملکرد فرآیند مدیریتی مستمر، وسیع‌تر و جامع‌تری است که انتظارات متقابل را مشخص کرده و بر نقش حمایتی مدیرانی که انتظار می‌رود مانند یک راهبر عمل کنند تأکید می­‌کند.

ارزیابی عملکرد در راستای تحقق مدیریت عملکرد صورت می‌گیرد. قبل از اینکه یک سازمان بتواند عملکرد خود را بهبود بخشد، نیازمند توانا کردن خود در زمینه سنجش، ارزیابی و ارائه عملکرد خود است.

تعریف مدیریت عملکرد:

مدیریت عملکرد رویکردی نظام‌مند است که از طریق تعیین اهداف استراتژیک، سنجش، جمع‌اوری و تحلیل داده‌ها و بازنگری گزارش‌ داده‌های عملکرد و به کارگیری نتایج آن، به بهبود عملکرد سازمان کمک می‌کند.

مدیریت عملکرد را می‌توان به عنوان فرآیندی سیستماتیک برای بهبود عملکرد سازمانی که حاصل از بهبود عملکرد اشخاص و گروه‌ها است، تعریف نمود.

این امر به معنی حصول نتایج بهتر از سازمان، گروه‌ها و اشخاص با تفهیم و مدیریت عملکردها در قالب چارچوبی توافقی از اهداف برنامه‌ریزی‌شده، استانداردها و صلاحیت‌های لازم است.

برای تبیین مفهوم مدیریت عملکرد تعاریف مختلفی از سوی صاحب‌نظران ارائه شده است که هر تعریف ناظر به جنبه‌ای از مدیریت عملکرد بوده و از رویکرد حاکم بر فضای پژوهشی ارائه‌کننده آن تأثیر گرفته است. در ادامه برخی از تعاریف مدیریت عملکرد ارائه می‌گردد:

با نگاهی به مجموعه تعاریف مدیریت عملکرد در منابع مختلف می‌توان گفت که:

با بررسی تعاریف مختلف در حوزه مدیریت عملکرد می‌توان اصول اساسی مدیریت عملکرد را به شرح زیر بیان نمود:

مدیریت عملکرد با هدف تحقق ملاحظات زیر در سازمان صورت می‌گیرد: