کیفیت سنجی برنامه های درسی تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران از دیدگاه اساتید و دانشجویان

چهارشنبه , ۷ آذر ۱۳۹۷

چکیده

هدف پژوهش حاضر، كيفيت­سنجي برنامه­هاي درسي تحصيلات تكميلي دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران از دیدگاه اساتید و دانشجویان با تاكيد بر: هدف­هاي برنامه درسي، محتواي برنامه درسي، راهبردهاي ياددهي يادگيري و راهبردهاي ارزيابي برنامه درسي مي­باشد. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانشجويان و اساتيد تحصيلات تكميلي دانشکده علوم انسانی به تعداد 160 نفر دانشجو و 40 نفر استاد در سال تحصيلي 96-95 مي‌باشند. که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 111 نفر دانشجو و 34 نفر اعضای هیات علمی برآورد شد و از روش نمونه­گيري طبقه­اي متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه رشته علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 35، 39 و 37 نفر نمونه را تشکیل می‌دهند. روش پژوهش توصيفي پيمايشي بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روايي محتوايي و صوري و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي كرونباخ 94/0 محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات حاصل از پرسش­نامه از آزمون t تک نمونه‌ای و مستقل استفاده شده است. يافته­هاي حاصل از پژوهش، در حيطه دانشجویان حاکي از آن است: هدف­هاي برنامه درسي و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نيازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نمايد همچنین محتوا و راهبردهای یادگیری در حد متوسط توانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده کند و در حیطه اساتید عناصر هدف‌ها، راهبرد یادگیری و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر محتوا توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین نظرات دانشجویان و اساتید در سه حیطه محتوا، راهبرد اجرایی و راهبردهای یادگیری تفاوت معنی­داری وجود ندارد، همچنین اساتید نسبت به دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به هدفهای برنامه درسی دارند.

واژگان کليدي: آموزش عالي، ارزيابي کيفيت، برنامه درسي، تحصيلات تکميلي.