نقش اقدام پژوهی در رشد و توسعه حرفه ای معلّمان از دیدگاه دبیران دوره متوسطه اوّل شهرستان قرچک

جمعه , ۱۳ مهر ۱۳۹۷

چكيده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اقدام پژوهی در رشد و توسعه حرفه ای معلّمان ،ازدیدگاه دبیران دوره ی متوسطه اوّل شهرستان قرچک درسال تحصیلی97-1396انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی – تحلیلی  و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، از نوع زمینه یابی (پیمایشی ) می باشد. جامعه آماري شامل 475 نفر از دبیران دوره ی متوسطه اول شهرستان قرچک است که با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفي خوشه اي ، تعداد 217 نفر به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با 24 سئوال در مقیاس لیکرت می ­باشد.

تعیین روایی با اعتبار صوری و ضريب پايايي، با روش آلفاي كرو نباخ 95/0  به دست آمده است. به منظور توصیف داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون خی دو نیکویی برازش ، t تک متغیره ، فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. بنابر نتایج تحقیق ازدیدگاه دبیران دوره ی متوسطه اوّل شهرستان قرچک، با انجام اقدام پژوهی توسط معلّمان مولفه های شش گانه رشد و توسعه حرفه ای معلّم شامل ارتقای دانش تخصصی و محتوای آموزشی، کسب راهبردها و مهارت های تدریس، تمایل به انجام کارهای تیمی و گروهی، مهارت استفاده از مواد و فناوری های نوین آموزشی، تمایل به تغییر، انعطاف پذیری و یادگیری مداوم از طریق مطالعه و تحقیق و آشنایی با روش های نوین سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان، در معلّمان تقویت شده و موجبات رشد و توسعه حرفه ای معلّمان را فراهم می نماید.

همچنین مولفه ی ارتقای دانش تخصصی و محتوای آموزشی معلّمان، با میانگین 96/3، بیشترین تاثیر را بر رشد و توسعه حرفه ای معلّمان داشته و از این نظر در رتبه ی اوّل و مولفه آشنایی با روش های نوین سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان ، با میانگین 89/2،کمترین تاثیر را بر رشد و توسعه حرفه ای معلّمان داشته و در رتبه ی ششم، قرار دارد. همچنین بین نظر دبیران دوره متوسطه اوّل با  رشته های تحصیلی مختلف، از لحاظ آماری، تفاوت معناداری وجود ندارد و تمامی دبیران دوره متوسطه اوّل در مورد تأثیر این 6 مولفه بر  رشد و توسعه حرفه ای معلّمان ، دیدگاه مشترک و یکسانی دارند.

واژگان كليدي: اقدام پژوهی، رشد و توسعه حرفه ای، آموزش و پرورش، معلمان، پژوهش.