09050942046
مشارکت موسسه هدایت فرهیختگان جوان با چهارمین جشنواره ملی افسران جوان جنگ نرم

مشارکت موسسه هدایت فرهیختگان جوان با چهارمین جشنواره ملی افسران جوان جنگ نرم

کارگاه آموزشی مهارت های  مشاوره انتخاب رشته کنکور(ویژه ی کلیه علاقه مندان و مشاوران )

کارگاه آموزشی مهارت های مشاوره انتخاب رشته کنکور(ویژه ی کلیه علاقه مندان و مشاوران )

اخبار همایش ها و کارگاه ها

خانه / همایش ها و کارگاه ها / همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی گیلان

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی گیلان


یکشنبه , 12 مارس 2017
 


مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور گفت: نتوانستیم علوم انسانی را به جایگاه اصلی آن برسانیم و مسئولان نظام باید سعی و تلاش خود را در راستای رساندن علوم انسانی به جایگاه اصلی آن انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی موسسه هدایت فرهیختگان جوان، حجت‌السلام والمسلمین صادق جمشیدی‌راد در همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه گیلان اظهار داشت: در آموزه‌های دینی بحث انسان و علم دو واژه مقدس است و اگر انسان عمیقاً به معنی این دو واژه پی ببرد به نوری که در آن دو نهفته است می‌رسد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه انسان در قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد گفت: انسان نباید فکر کند یک موجود کوچک و بی‌ارزش است لذا در وجود انسان جهانی بزرگ نهفته است.

جمشیدی‌راد با اشاره به اینکه علم درگیر محدودیت‌های زمانی، مکانی و جنسیتی نیست تصریح کرد: همه باید در حوزه مسئولیت‌های خود علم آن حوزه را فرا گیرند و علم، پدیدآور پدیده‌های بزرگ در جهان است.

وی با بیان اینکه آیات قرآن، احادیث و روایات زیادی درباره علم و انسان وجود دارد افزود: متاسفانه نتوانسته‌ایم علوم انسانی را که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است به جایگاه اصلی آن برسانیم و مسئولان نظام باید سعی و تلاش خود را در راستای رساندن علوم انسانی به جایگاه اصلی آن انجام دهند.

جمشیدی گفت: محورهای همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، تبیین وضعیت آسیب‌شناسی علوم انسانی در فضای اسلامی ایران و جهان، نقش هریک از نهادهای دولتی و غیردولتی در بومی‌سازی علوم انسانی، اسلام و مبانی نظری و فرانظری رشته‌های علوم انسانی و آسیب‌شناسی و بررسی کیفیت نظام آموزشی رشته‌های علوم انسانی است.

همایش بین‌لمللی علوم انسانی اسلامی ۲۲ اسفند ماه با مشارکت دانشگاه پیام نور استان گیلان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نو، سازمان بسیج کارمندان استان گیلان و پژوهشگاه و معارف اسلامی  و موسسه هدایت فرهیختگان جوان در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور سخنرانان برجسته کشوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه هدایت فرهیختگان جوان، همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور شخصیت‌های علمی کشور در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان با همکاری دانشگاه پیام نور گیلان، سازمان بسیج کارمندان استان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور کشور و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، موسسه هدایت فرهیختگان جوان و جمع کثیری از نهاد دانشگاهی و حوزوی برگزار شده است.

دبیر همایش مذکور  با اشاره به محورهای همایش بین‌المللی علوم انسانی‌اسلامی اظهار کرد: تبیین وضعیت و آسیب‌شناسی علوم انسانی در جهان اسلام و ایران از محورهای همایش مذکور بوده و نقش هر کدام از نهادهای دولتی و غیر دولتی در بومی‌سازی رشته‌های علوم انسانی مهم است.

 حسن حبیبی، اسلام و مبانی نظری و  رشته‌های علوم انسانی و آسیب‌شناسی و بررسی کیفیت نظام آموزشی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه های جهان اسلام و ایران را از دیگر محورهای همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد و از حمایت علمی و اجرایی ۳۴ دانشگاه، پژوهشگاه، انجمن، سازمان، موسسه و … در برگزاری این همایش خبر داد و افزود: تعداد ۱۵۳ نفر داور از استادان همکار در بخش آثار رسیده به همایش بین‌المللی علوم انسانی هستند.

وی به ثبت‌نام ۵۲۹ نفر مرد و ۳۳۹ نفر زن در همایش بین‌المللی علوم انسانی‌اسلامی اشاره کرد و گفت: تعداد ۵۱۰ مقاله به همایش مذکور ارسال و ۴۵۹ مقاله فارسی، ۴۲ مقاله انگلیسی و ۹ مقاله عربی توسط دبیرخانه این همایش دریافت شده که در مجموع تعداد ۱۱۶ مقاله تأیید و در سه جلد کتاب به چاپ رسیده است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان گیلان از ارسال ۵۱۰ مقاله به همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه هدایت فرهیختگان جوان، رئیس دانشگاه پیام نور استان گیلان در این مراسم گفت: نوآوری، تحول و تعالی علوم انسانی، به‌منظور دستیابی به علوم انسانی اسلامی از مهمترین اهداف این همایش است.

دکتر سعید صادقی با تشریح اهداف همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی، دستیابی به الگوهای مناسب روش‌شناختی برای نقد و بررسی علوم انسانی رایج و دستاوردهای آن؛ کمک به ایجاد روش‌شناسی صحیح، جامع و بهینه برای رویش علوم انسانی اسلامی از سطح نظری و بنیادی تا سطح کاربردی و نقد و بررسی روش‌های مورد استفاده در آثار علمی تولیدشده در قلمرو علوم انسانی اسلامی را از دیگر اهداف مهم این همایش عنوان کرد.

صادقی در پایان از تمامی دست اندرکاران برگزاری همایش، به ویژه دکتر رضایی رئیس همایش و عضو علمی دانشگاه پیام نور استان، دکتر عزتی مدیر پژوهش و عضو علمی دانشگاه پیام نورگیلان و دکتر حبیبی رئیس سازمان بسیج کارکنان و محمد حسین نوروزی دبیر اجرایی همایش و سید محمدرضا موسوی مسئول دبیرخانه همایش و دیگر عوامل اجرایی تقدیر وتشکر کرد.

لازم به ذکر است؛ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با شرکت فرهیختگان و اساتید دانشگاههای کشور از روز یکشنبه ۲۲ اسفند در سالن اجتماعات تالار حکمت دانشگاه گیلان شروع بکار کرده است.

متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است، گفت: علم در جهان اسلام تقویت کننده ارزش‌ها است.

به گزارش روابط عمومی موسسه هدایت فرهیختگان جوان، حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۲اسفند ماه سال جاری در اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسیرهایی که علوم انسانی به اسلامی بودن و غیراسلامی بودن متصل می‌شود از موضع متافیزیک است.

وی با بیان اینکه باید پیدا کنیم علوم انسانی از نظر تاریخی چه نسبتی با متافیزیک پیدا کرده و چه فرصتی را برای اسلامی و غیراسلامی بودن علوم انسانی ایجاد کرده است، افزود: به لحاظ تاریخی نسبت متافیزیک و علوم انسانی به سوی یک واژگونی پیش رفته است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روزی متافیزیک به عنوان علم اعلی، کلی و ام العلوم شناخته می‌شد و مابقی علوم از ناحیه نسبتی که با متافیزیک پیدا می‌کردند به عنوان علم جزئی  شناخته می‌شد.

حجت‌الاسلام پارسانیا با بیان اینکه پرسش‌ها و پاسخ‌های متافیزیک نسبت به علوم‌های جزئی تعیین کننده است، تصریح کرد: در جهان مدرن این نسبت دچار چالش شده است.

وی با اشاره به اینکه علم انسانی علمی است که درباره هستی‌هایی سخن می‌گوید که با اراده انسان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: علم انسانی خود یک علم جزئی است و در اصول و مبادی کلی خود،مبتنی بر علم متافیزیک است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هرگز متافیزیک به علوم انسانی و طبیعی ملحق نمی‌شود، اظهار داشت: اولین مساله‌ای که این دگرگونی‌ها ریشه در آن دارند دگرگونی درمعنای فلسفه و متافیزک است.

حجت‌الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه تغییرات فوق در کانت و کنت رخ داده است، افزود: در کانت متافیزیک و فلسفه که شناخت احکام موجودات است جایش را به معرفت شناسی داده است.

وی با بیان اینکه در نزد کانت کارکرد عقل تغییر می‌کند، گفت: عقل قوه‌ای نیست که حقیقت با آن شناخته می‌شود بلکه عقل حجاب و عینکی است که با آن جهانی دیده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متافیزیک یکی از ابعاد تشخص دینی یا غیر دینی بودن علم است، تصریح کرد: علم در جهان اسلام تقویت کننده ارزش ها است.

حجت‌الاسلام پارسانیا خاطرنشان کرد: امروز بحث‌های پست مدرنیسم در جهان غرب با جدیت پیگیری می‌شود و در جهان اسلام نیز این موضوع نفوذ کرده است ولی ما متاسفانه روی مبانی اصیل خودمان بحث و تبیین نمی‌کنیم.







   نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha