09050942046
اولین همایش بین المللی نقش فناوری های نوین در علوم انسانی

اولین همایش بین المللی نقش فناوری های نوین در علوم انسانی

مشارکت موسسه هدایت فرهیختگان جوان با چهارمین جشنواره ملی افسران جوان جنگ نرم

مشارکت موسسه هدایت فرهیختگان جوان با چهارمین جشنواره ملی افسران جوان جنگ نرم

اخبار همایش ها و کارگاه ها

خانه / همایش ها و کارگاه ها / موسسه هدایت فرهیختگان جوان حامی علمی سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه

موسسه هدایت فرهیختگان جوان حامی علمی سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه


سه‌شنبه , 14 فوریه 2017
 


به گزارش روابط عمومی موسسه هدایت فرهیختگان جوان،  آیین سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه با تاکید بر آسیب های روانی-اجتماعی با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، خزعلی رییس دانشگاه الزهرا، الهیاری رییس سازمان نظام روانشناسی و جمعی از مسئولان حوزه روانشناسی و آموزش و پرورش در دانشگاه الزهرا از صبح روز سه شنبه ۲۶ بمهن ماه سال جاری برگزار گردید.

در این مراسم ملوک خادمی دبیر علمی همایش روانشناسی مدرسه با اشاره به اهمیت موضوع روانشناسی مدرسه اظهار داشت: ۷۵۰مقاله به دبیرخانه همایش ارسال که از این تعداد ۴۰۰مقاله پذیرفته شد.

وی افزود: از میان مقالات پذیرفته شده ۱۰۰مقاله برای ارائه شفاهی در ۲پنل صبح و بعدازظهر برگزار می شود و در نهایت نیز کتابچه ای از مقالات برگزیده چاپ می شود.

خادمی عنوان کرد: تعامل بین مدرسه و دانشگاه ضروری بوده و دانشجویان این دانشگاه برای کارورزی به توجه و تعامل بیش آموزش و پرورش نیاز دارند.

وی بیان کرد: افزایش تعاملات میان دانشگاه و آموزش و پرورش به این نهاد آموزشی و همچنین آموزش عالی کمک می کند.

دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه:

رئیس همایش روانشناسی مدرسه با بیان اینکه استفاده از کتب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است، گفت: حجم بالای کتاب درسی پرورش، خلاقیت و نشاط را گرفته است.

فریبرز درتاج در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه با تاکید بر آسیب های روانی، اجتماعی که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، افزود: تفاهم نامه ای میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای دیرینه ما شکل گیری آموزش یکپارچه در کشور است برای ما ایده آل است که آموزش فرآیند پیوسته باشد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: باید از بدو ورود کودک به پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه یک وزارتخانه متولی باشد که این نیازمند جراحی آموزشی است.

وی با انتقاد به قرار گرفتن برخی از رشته ها زیر نظر وزارت بهداشت، افزود: اقدام آموزش و پرورش با وزارت علوم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما حداقل می توانیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکپارچه ای داشته باشیم اما شاهدیم نامه نگاری هایی می شود تا دوباره رشته هایی را تحت نظر وزارت بهداشت قرار دهند.

درتاج ادامه داد: بیشترین ساعات درسی را کشور ژاپن با ۲۴۰ روز دارد و پس از آن کمترین ۱۸۰ روز در آمریکا است. اگر تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها در کشورمان حساب کنیم پایین ترین ساعت آموزشی را داریم اما حجم کتاب درسی در مقایسه با سایر کشورها دو برابر است.

وی تاکید کرد: حجم بالای کتاب های درسی امکان پژوهش، روش های خلاقانه، امکان ایجاد مدرسه زندگی و بانشاط را از ما می گیرد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: استفاده از کتاب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است. برای هر استان باید تیمی مشخص شود تا محتوای بومی آن استان را تولید کند.

درتاج افزود: معلمان باید حق انتخاب در کتاب های درسی و تولید محتوا را داشته باشند اما امروزه موسسات تولید کتاب های کمک آموزشی که گردش مالی زیادی دارند این امکان را فراهم کرده اند که دارای مجوز نیستند.

وزير آموزش وپرورش با بيان اينكه مأموريت تعليم وتربيت كشور بر مبناي سند تحول بنيادين تربيت انسان سالم و كارآمد و رسيدن به مراتبي از حيات طيبه است، گفت: تربيت انسان سالم و كارآمد بامشاركت همه معلمان ومجريان تربيتي كشور شكل مي گيرد.

پيش از ظهر امروز فخرالدين دانش آشتياني در سومين همايش ملي روانشناسي مدرسه در سالن همايش هاي اصلي دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به معناي سوره والعصر در قرآن كريم تصريح كرد: در اين سوره «انسان در خسران است مگر آن كه ايمان و عمل صالح داشته باشد» و اين به تعبير امروزي  نشان مي دهد كه ايمان هنگامي كه به رفتار صالح تبديل شود ، مي تواند انسان را از خسران نجات دهد .

وي افزود: بر مبناي سند تحول بنيادين هدف آموزش وپرورش، تربيت انسان ها و رسيدن به مراتبي از حيات طيبه است و مفهوم آن اين است كه ، آموزش و پرورش دو مقوله جدا از هم نمي باشد.

عضو كابينه تدبير و اميد ادامه داد: اگر بخواهيم كشور توسعه يافته اي در جهان باشيم ، بايد بيشترين سرمايه گذاري را در دوره ابتدايي انجام دهيم ، بنابر اين بايد به مقوله پرورش بيش از آموزش  بها دهيم.

دانش آشتياني با اشاره به مشكلات نظام تعليم و تربيت ايران خاطرنشان كرد: بزرگترين معضل آموزشي، نبود فهم و درك مشترك از ماموريت نظام تعليم وتربيت در مدرسه است كه باعث شده است هدف خانواده ، مجريان آموزشي و عوامل مدرسه معطوف «آموزش»  و نه «پرورش» گردد.

وي افزود: معلم صرف نظر از آموزش رسمي با نوع بيان ، شيوه تدريس و رفتار با دانش آموزان مي تواند علاوه بر معلم بودن ، نقش يك مربي پرورشي را نيز ايفا كند و دراين صورت است كه آموزش با كيفيت بيشتري انجام خواهد شد.

دانش آشتياني، نوع نگاه به برنامه ريزي درسي و تعدد كتب درسي را معضل ديگر نظام آموزشي ايران عنوان كرد و افزود: در نظام برنامه ريزي درسي، بخش تربيت و مهارت هاي رفتاري به درستي شكل نگرفته است ، در  اين شرايط همواره سعي كرديم براي ايجاد يك رفتار ، يك كتاب درسي جديد ايجاد كنيم و اين باعث شده است كه در هفته سي و چند ساعت آموزش به دانش آموزان داده شود، در صورتي كه اين آموزش ها منجر به تغيير رفتار نمي شود.

وي با بيان اينكه در نظام هاي آموزشي موفق جهاني بحث آموزش از پرورش تفكيك نشده است، خاطرنشان كرد: در هيچ جاي دنيا هدف نظام آموزشي كشور، تربيت دانش آموز متخصص نيست ، بلكه هدف پرورش استعدادها و ارتقاي مهارت هاي رفتاري در  دانش آموزان است و اين محقق نمي شود ، مگر آنكه نگاه همه معلمان ابتدا تربيت و  نه آموزش ، باشد.

دانش آشتياني با مذمت نظام آموزشي، رقابتي اظهاركرد: اين مشكل در خانواده ها و مدارس وجود دارد كه  دانش آموزان براساس نمره هاي درسي با هم مقايسه مي شوند و تا اين نگرش اصلاح نشود،  اهداف اصلي آموزش وپرورش محقق نخواهد شد.

عضو كابينه تدبير و اميد حجم كتب درسي را  از ديگر معضلات نظام آموزشي كشور برشمرد و گفت: اين مسئله نيز در خانواده ها علي رغم اعتراف آنها به زياد بودن حجم كتب درسي وجود دارد كه فرزندانشان را علاوه برآموزش رسمي مدرسه در كلاس هاي مختلف آموزشي ديگر نيز ثبت نام مي كنند كه اين موضوع نشان مي دهد براي خانواده ها هم موضوع آموزش اهميت بيشتري دارد.

وي با گريز به نظام آموزشي فنلاند تصريح كرد: آموزش وپرورش فنلاند يكي از موفق ترين نظام هاي آموزشي جهان است  كه مهم ترين ويژگي آن كم بودن محتواي آموزشي در كتب درسي و توجه زياد به مهارت هاي رفتاري در دانش آموزان مي باشد.

دانش آشتياني ادامه داد: مقوله تربيت به فرهنگ هر منطقه و استان وابسته است و نمي توانيم با يك برنامه ريزي متمركز و يكنواخت تربيت را در دانش آموزان نهادينه كنيم و اين موضوع نيز بايد در كتاب هاي درسي مدنظر قرار گيرد.

وي با بيان اينكه يادگيري زماني اتفاق مي افتد كه انگيزه هاي دروني دانش آموزان تربيت شود، گفت: متأسفانه در نظام آموزشي فعلي براي ارتقاي آموزش و رسيدن به يادگيري ، انگيزه هاي بيروني تقويت مي شود و  باعث افزايش استرس و آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان مي شود كه اين موضوع نيز به  درك مشترك دانش آموزان ، اوليا و مجريان آموزشي از ماموريت اصلي آموزش وپرورش بستگي دارد.

وزيرآموزش وپرورش نشاط و شادابي مدارس را از ديگر وجوه اصلي مؤثر در تربيت دانش آموزان عنوان كرد و افزود: در نظام تعليم و تربيت و مدرسه بايد  روابط  از «مكانيكي» به «فرا ارگانيكي» تغيير پيدا كند و در اين صورت است كه  ما در مدارس به هيچ عنوان شاهد تنبيه بدني و يا آسيب هاي اجتماعي نخواهيم بود و اين موضوع مي تواند در كيفيت آموزش  وپرورش نيز مؤثر باشد.

در پايان عضو كابينه تدبير و اميد  با طرح سؤال براي پاسخ گويي از سوي انديشمندان و صاحب نظران علوم تربيتي و روانشناسي به اين شرح:

۱-چگونه مي توان به يك فهم و درك مشترك در بين مجريان آموزشي ، معلمان و اولياي دانش آموزان  در مأموريت هاي اصلي آموزش وپرورش رسيد؟

۲- چگونه مي توان معلمان را علاوه بر فعاليت آموزشي در كلاس به مربيان  تربيتي تبديل كنيم ؟

۳- جايگاه واقعي روانشناسان ، اساتيد رشته هاي علوم تربيتي و روانشناسي و دانشجويان در چرخه نظام تعليم و تربيت كجاست ؟

به سخنان خود خاتمه داد.

دکتر الهیاری در حاشیه عقد تفاهم نامه با وزیر آموزش و پرورش: تمامی آمال ما روان شناسان و مشاوران در این تفاهم نامه دیده شده است به گزارش خبرنگار سایک نیوز دکتر عباسعلی اللهیاری ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه و پیش از امضای تفاهم نامه این سازمان با وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به دومین همایش روانشناسی مدرسه که سال گذشته برگزار گردید اظهار داشت:

بنده در همایش گذشته به نکته ای اشاره کردم و این بود که خوشبختانه با دانش فنی که در کشور وجود دارد، روانشناسان و مشاوران می توانند در نظام آموزش و پرورش، منشا کارهای بسیار ارزشمندی باشند از جمله طرح های غربالگری که جناب وزیر در سخنان خود بدان اشاره فرمودند. وی ادامه داد: در آن همایش همچنین این سوال را مطرح نمودیم که وزارت آموزش و پرورش چه نوع روانشناسی می خواهد؟ روانشناس نماز شب خوان هم بخواهند ما به آموزش و پرورش معرفی خواهیم کرد. دکتر اللهیاری در ادامه گفت: بعد از آن مراسم، از دفتر حضرت آقا با بنده تماس گرفته و در مورد موضوع پرسیدند. بنده مثالی را که در همایش آورده بودم، خدمتشان عرض کردم. معمولاً بچه های باهوش بیش فعال هستند و تجربه روانشناسان نشان داده است اگر به آنها زود رسیدگی شود و مشکل شان به موقع تشخیص داده شود و همچنین با آموزش مناسب به والدین و مربیان، این مشکل برطرف می شود و آنها دانش آموزان موفقی خواهند شد. در مقابل اگر به آنها نپردازیم، همین بیش فعالی تبدیل به اختلال سلوک می شود، به عبارت دیگر این افراد نافرمانی مقابله ای خواهند داشت، قلدر می شوند، نظم را رعایت نمی کنند و پرخاشگر می شوند. وی تاکید کرد: البته در این زمان نیز اگر این مشکلات زود تشخیص داده شوند و آموزش های لازم به والدین و معلمین داده شود، این افراد بهبود پیدا می کنند، اما اگر غیر از این باشد، در آینده قطعاً آنتی سوشیال خواهند شد. به بیانی دیگر زمانی که سابقه اختلال شخصیت ضد اجتماعی را چک می کنیم به اختلال سلوک و بیش فعالی می رسیم. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: آنجا بود که بنده در مورد طرح های غربالگری عرض کردم که کار روانشناس و مشاور است و کار مهندس و پزشک نیست. اینطور شد که از دفتر حضرت آقا تماس گرفتند و ما طرحی را نوشته و ارائه دادیم. دکتر اللهیاری تصریح کرد: خوشبختانه امروز یکی از آرزوهای بنده به عنوان یکی از خادمان جامعه روانشناسی و مشاوره کشور، برآورده شده است و ما شاهد آن هستیم که در همایش سوم یعنی به فاصله یک سال، تفاهم نامه ای در حال منعقد شدن با وزیر ارزشمند آموزش و پرورش است که همه آمال ما روانشناسان و مشاوران در آن دیده شده است. وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش افزود: انشاالله شما خواهید دید که در محورهای این تفاهم نامه در خصوص آن ۳ سوال ارزشمندی که وزیر محترم مطرح کردند که شامل چگونگی اجرای تغییر نگرش در مجریان، چگونگی تبدیل معلمان به مربیان و تعریف جایگاه روانشناسان در این حوزه می باشد، پاسخ هایی آورده شده است. دکتر اللهیاری ضمن تاکید بر جایگاه آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اصلی تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: همانطور که وزیر محترم به اهمیت دوران کودکی و دبستان اشاره نمودند، باید اضافه کرد هیچ دستگاهی در دنیا به اندازه آموزش و پرورش در توسعه علمی و پایدار کشورها موثر و مفید نبوده است و از سویی دیگر می بایست تربیت خروجی آن دستگاه که نیروی انسانی به عنوان متخصصی که پای در دانشگاه ها می گذارد است، با نگاهی روانشناختی و اصولی و همچنین با پرورش همه ابعاد شخصیت انجام گیرد. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در جایی دیگر از سخنان خود گفت: متاسفانه بعضاً نگاهی غیرکارشناسانه وجود دارد، برای مثال با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و مقامات مسئول کشور در خصوص توسعه کشاورزی مشاهده می کنیم که در این عرصه کمتر از ۳ درصد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و مشغول به کار در حوزه مربوطه هستند و همچنان کشاورزی ما سنتی اداره می شود. همین مصداق را در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در نظر بگیرید. اگر جایگاه دانشمندان روانشناسی تربیتی و مشاوران ما در حوزه تحصیلی خالی باشد، همین اتفاقی میافتد که شما در حال حاضر مشاهده می کنید. وی افزود: برای مثال دانش آموز این مملکت به رشته فیزیک می رود و چون استعداد این حوزه را ندارد، افسرده می شود، زدگی تحصیلی پیدا می کند و ما باید در کلینیک در جهت درمان های روانشناختی وی بکوشیم. در حالی که اگر از ابتدا درست هدایت تحصیلی می شد و مبتنی بر استعدادهایش حرکت می کرد، در زمینه ای که در آن استعداد داشت، پیشرفت تحصیلی پیدا کرده و شغلی متناسب با آن حوزه پیدا می کرد و نهایتاً رضایت شغلی، رضایت زندگی و سلامت روان داشت. دکتر اللهیاری در این خصوص افزود: در حال حاضر روانشناسان معتقدند اگر درصد زیادی از سلامت روان در گرو رضایت از زندگی است ، درصد زیادی از رضایت از زندگی در گرو رضایت شغلی و نهایتاً رضایت شغلی وابسته به رضایت تحصیلی و رضایت تحصیلی وابسته به انتخاب درست رشته تحصیلی است. وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که امروز با امضای مبارک جناب آقای وزیر که سوابق ارزشمند علمی ایشان موجب شد ما امید مضاعفی برای همکاری با آموزش و پرورش بیابیم، انشاالله فصلی جدید برای همه خواهد بود و امیدواریم که در همایش بعدی انشاالله این تفاهم نامه و اتفاقات مبارکی را که میان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت آموزش و پرورش خواهد افتاد را مرور کنیم. دکتر اللهیاری در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله بتوانیم تمام آن زوایایی که وزیر محترم به درستی اشاره فرمودند عملیاتی کرده و روانشناسی و مشاوره در جایگاه های مختلف، ورود پیدا کند.

                       

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در مراسم سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه، با بیان اینکه بازآموزی و کارآمد کردن معلمان در تعامل با دانش آموزان باید جدی گرفته شود، افزود: باید از اقدامات ناشایست در حوزه تعلیم و تربیت جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: انجمن روانشناسی تربیتی و علوم اجتماعی باید در این موارد وارد عمل شود و به خوبی نسبت به آموزش معلمان در جلوگیری از حوادث ناگوار اقدام شود.

زاهدی با بیان اینکه فضای مجازی آمار نگران کننده ای در کشور دارد، گفت: در عین حال نقاط قوت در این فضا وجود دارد که باید توسط متخصصان و روانشناسان اقدامات موثری انجام شود.

وی تصریح کرد: روزانه بصورت معمول حدود دو و نیم تا سه میلیارد نفر به فضای تلگرام مراجعه می کنند که ۲۳ درصد از این آمار در حوزه آموزش است.

رئیس کمیسون آموزش عالی مجلس گفت: حضور روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی می طلبد که در این زمینه بصورت کارشناسی ورود کنند و نسبت به تولید محتوا در بخش های مختلف تربیتی در حوزه فضای مجاز اقدامات موثری از خود برجای گذارد.

زاهدی افزود: در فضای مجازی با توجه به مراجعه کنندگان فراوان به حوزه آموزش، حضور دلسوزانه و کارشناسانه روانشناسان و خانواده ها برای جلوگیری از تبعات ناگوار که موجب اخلال در نظام تعلیم و تربیت می شود الزامی است و از اعتیاد دانش آموزان به فضای مجازی جلوگیری خواهد کرد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش خط مقدم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: تا چه زمانی معلمان باید دو شغله باشند و تا چه زمانی می‌خواهیم برای آنها شعار بدهیم و عملیاتی نکنیم.

غلامعلی افروز اظهار کرد:‌ دانشگاه فرهنگیان باید تربیت دکترای روانشناسی و مشاور مدارس را جدی بگیرد چرا که هم‌اکنون به این کارشناسان در مدارس به شدت نیاز داریم.

وی افزود:  باید تلاش کنیم ۹۵ درصد ورودی‌ها به مدارس ماندگاری داشته باشند و این ماندگاری در سایه تعامل مستمر و منطقی معلمان با دانش‌آموزان محقق خواهد شد همچنین معلمان باید روانشناسی تربیتی را دانسته و با استفاده از این روش، تعامل خوبی را با دانش‌آموزان داشته باشند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حقوق معلمان باید بالاتر از میانگین حقوق بگیران دولت باشد، گفت: اگر سرمایه کشور در آموزش‌وپرورش هزینه نشود باید آن را در زندان‌ها و دادرسی‌ها هزینه کنیم، هسته اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش است و وزیر آموزش‌وپرورش در خط مقدم پیشگیری قرار دارد نه معاون قوقه قضاییه در حقیقت معاونت پیشگیری نظام، وزارت آموزش و پرورش است.

افروز با اشاره به اینکه کانون‌های اصلاح تربیت شاهد حضور بزهکاران نوجوان هستند، بیان کرد: باید پیشگیری در مدرسه را جدی گرفت. یکی از وظایف مشاوران مدارس بالا بردن رضایتمندی شغلی، پیشگیری از فرسودگی و افسردگی معلمان است؛ تا چه زمانی معلمان باید دو شغله باشند و تا چه زمانی می‌خواهیم برای آنها شعار بدهیم و عملیاتی نکنیم.

وی ادامه داد:‌ در مدارس پسرانه باید از معلمان مرد و در مدارس دخترانه از معلمان زن استفاده کرد اما هم اکنون در کلاس پنجم و ششم ابتدایی از معلم زن استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع کنکور عنوان کرد:‌ دبیرستان‌ها کنکور محور هستند و متاسفانه هم‌اکنون دانش‌آموز ابتدایی نیز گرفتار تست‌زنی شده است چون می‌خواهد به مدرسه تیزهوشان برود و در دوره دبیرستان نیز برای ورود به دانشگاه در حال تست زدن هستند و در چنین نظام آموزشی دانش‌آموزان قربانی می‌شوند.

افروز بیان کرد:‌ دوره متوسطه عمومی باید مهارت پرور و خلاقیت محور باشد از سوی دیگر بهترین منابع فرهنگی کشور در تمام دنیا مدارس هستند و این منابع فرهنگی را نمی‌توان در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل کرد. مدرسه یک واحد آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است و باید روزهای پنجشنبه و جمعه باز باشد و کلاس‌های آزاد و فرهنگی برای اهالی محله داشته باشد در حقیقت تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه ظلم است.







   نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha