09050942046
مروری بر وضعیت گذشته و کنونی مشاوره شغلی در کشورهای  آمریکا، اروپای مرکزی و شرقی، اروپای غربی

مروری بر وضعیت گذشته و کنونی مشاوره شغلی در کشورهای  آمریکا، اروپای مرکزی و شرقی، اروپای غربی

ضرورت هدایت تحصیلی و شغلی


دوشنبه , 8 اکتبر 2018
 


امروزه با وجود مقطعي در طول دوران تحصيل دانش آموزان، تحت عنوان دوره راهنمايي تحصيلي، متاسفانه شاهد اين مسئله ناگوار هستيم كه نه تنها در اين مقطع، بلكه در هيچ يك از مقاطع تحصيلي ديگر، براي راهنمايي تحصيلي كه با بكارگيري ابزار مطمئن و هنجاريابي شده اي همراه باشد، هيچ گونه كوشش جدي انجام نمي شود. عدم انتخاب رشته تحصيلي مناسب كه به نوبه خود منجر به مشكلاتي براي ورود به حيطه هاي شغلي مناسب مي شود، نه تنها شكوفا سازي استعدادهاي مكنون را متوقف مي كند، بلكه به مرور احساس بي كفايتي او را نزد خود و نزد ديگران تقويت مي كند. چه تاسف بار است اگر پس از گذشت سالياني از عمر، فرد به اين نتيجه برسد كه براي انجام كارهايي كه در حيطه وظايف شغلي اوست، ساخته نشده است. اثرات مخرب چنين ضايعاتي، نه تنها در بهداشت رواني افراد بلكه در پيشرفت جامعه نيز غير قابل انكار است.

دانش آموزان زيادي هستند كه مايلند با استفاده از راهنمايي هاي مشاوريني كه به ابزارهاي سنجش و ارزيابي مسلح هستند، به بهترين انتخاب رشته تحصيلي دست يابند. متقاضيان ورود به دانشگاه­ها مي­توانند با كمك چنين ابزارهايي قبل از آغاز آموزشهاي عالي، بهترين و مناسبترين گرايش هاي ممكن را در چهارچوب رشته تحصيلي خود انتخاب كنند و افرادي كه هنوز در انتخاب حرفه مورد علاقه خود مردد هستند مي توانند به روشني خط حرفه‌اي را دنبال كنند كه در آن به رضايت شغلي دست يابند.

از سوي ديگر، مسئولين جامعه همراه با مديران صنايع و كارخانجات و دست اندركاران گزينش و استخدام نيروي انساني بايد خواستار اين باشند كه از ميان خيل متقاضيان واجد شرايط با سرعت و دقت كافي، افرادي را گزينش كنند كه با توجه به تواناييها و ويژگي هاي روانشناختي به راحتي بتوانند در نقطه مناسبي از سازمان يا خط توليد قرار گرفته و در شرايط فشار آور و گاه تنش زا، به بهترين نحو، مقاومت لازم را از خود نشان دهند.







   نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha