09050942046
بازدید رئیس سازمان نظام روان شناسی از مرکز مشاوره فرهیختگان جوان

بازدید رئیس سازمان نظام روان شناسی از مرکز مشاوره فرهیختگان جوان

کارگاه آموزشی مهارت های  مشاوره انتخاب رشته کنکور(ویژه ی کلیه علاقه مندان و مشاوران )

کارگاه آموزشی مهارت های مشاوره انتخاب رشته کنکور(ویژه ی کلیه علاقه مندان و مشاوران )

تفاهم نامه ی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و وزارت آموزش و پرورش


سه‌شنبه , 14 فوریه 2017
 


دکتر اللهیاری در حاشیه عقد تفاهم نامه با وزیر آموزش و پرورش: تمامی آمال ما روان شناسان و مشاوران در این تفاهم نامه دیده شده است به گزارش خبرنگار سایک نیوز دکتر عباسعلی اللهیاری ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه و پیش از امضای تفاهم نامه این سازمان با وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به دومین همایش روانشناسی مدرسه که سال گذشته برگزار گردید اظهار داشت:

بنده در همایش گذشته به نکته ای اشاره کردم و این بود که خوشبختانه با دانش فنی که در کشور وجود دارد، روانشناسان و مشاوران می توانند در نظام آموزش و پرورش، منشا کارهای بسیار ارزشمندی باشند از جمله طرح های غربالگری که جناب وزیر در سخنان خود بدان اشاره فرمودند. وی ادامه داد: در آن همایش همچنین این سوال را مطرح نمودیم که وزارت آموزش و پرورش چه نوع روانشناسی می خواهد؟ روانشناس نماز شب خوان هم بخواهند ما به آموزش و پرورش معرفی خواهیم کرد. دکتر اللهیاری در ادامه گفت: بعد از آن مراسم، از دفتر حضرت آقا با بنده تماس گرفته و در مورد موضوع پرسیدند. بنده مثالی را که در همایش آورده بودم، خدمتشان عرض کردم. معمولاً بچه های باهوش بیش فعال هستند و تجربه روانشناسان نشان داده است اگر به آنها زود رسیدگی شود و مشکل شان به موقع تشخیص داده شود و همچنین با آموزش مناسب به والدین و مربیان، این مشکل برطرف می شود و آنها دانش آموزان موفقی خواهند شد. در مقابل اگر به آنها نپردازیم، همین بیش فعالی تبدیل به اختلال سلوک می شود، به عبارت دیگر این افراد نافرمانی مقابله ای خواهند داشت، قلدر می شوند، نظم را رعایت نمی کنند و پرخاشگر می شوند. وی تاکید کرد: البته در این زمان نیز اگر این مشکلات زود تشخیص داده شوند و آموزش های لازم به والدین و معلمین داده شود، این افراد بهبود پیدا می کنند، اما اگر غیر از این باشد، در آینده قطعاً آنتی سوشیال خواهند شد. به بیانی دیگر زمانی که سابقه اختلال شخصیت ضد اجتماعی را چک می کنیم به اختلال سلوک و بیش فعالی می رسیم. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: آنجا بود که بنده در مورد طرح های غربالگری عرض کردم که کار روانشناس و مشاور است و کار مهندس و پزشک نیست. اینطور شد که از دفتر حضرت آقا تماس گرفتند و ما طرحی را نوشته و ارائه دادیم. دکتر اللهیاری تصریح کرد: خوشبختانه امروز یکی از آرزوهای بنده به عنوان یکی از خادمان جامعه روانشناسی و مشاوره کشور، برآورده شده است و ما شاهد آن هستیم که در همایش سوم یعنی به فاصله یک سال، تفاهم نامه ای در حال منعقد شدن با وزیر ارزشمند آموزش و پرورش است که همه آمال ما روانشناسان و مشاوران در آن دیده شده است. وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش افزود: انشاالله شما خواهید دید که در محورهای این تفاهم نامه در خصوص آن ۳ سوال ارزشمندی که وزیر محترم مطرح کردند که شامل چگونگی اجرای تغییر نگرش در مجریان، چگونگی تبدیل معلمان به مربیان و تعریف جایگاه روانشناسان در این حوزه می باشد، پاسخ هایی آورده شده است. دکتر اللهیاری ضمن تاکید بر جایگاه آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اصلی تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: همانطور که وزیر محترم به اهمیت دوران کودکی و دبستان اشاره نمودند، باید اضافه کرد هیچ دستگاهی در دنیا به اندازه آموزش و پرورش در توسعه علمی و پایدار کشورها موثر و مفید نبوده است و از سویی دیگر می بایست تربیت خروجی آن دستگاه که نیروی انسانی به عنوان متخصصی که پای در دانشگاه ها می گذارد است، با نگاهی روانشناختی و اصولی و همچنین با پرورش همه ابعاد شخصیت انجام گیرد. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در جایی دیگر از سخنان خود گفت: متاسفانه بعضاً نگاهی غیرکارشناسانه وجود دارد، برای مثال با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و مقامات مسئول کشور در خصوص توسعه کشاورزی مشاهده می کنیم که در این عرصه کمتر از ۳ درصد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و مشغول به کار در حوزه مربوطه هستند و همچنان کشاورزی ما سنتی اداره می شود. همین مصداق را در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در نظر بگیرید. اگر جایگاه دانشمندان روانشناسی تربیتی و مشاوران ما در حوزه تحصیلی خالی باشد، همین اتفاقی میافتد که شما در حال حاضر مشاهده می کنید. وی افزود: برای مثال دانش آموز این مملکت به رشته فیزیک می رود و چون استعداد این حوزه را ندارد، افسرده می شود، زدگی تحصیلی پیدا می کند و ما باید در کلینیک در جهت درمان های روانشناختی وی بکوشیم. در حالی که اگر از ابتدا درست هدایت تحصیلی می شد و مبتنی بر استعدادهایش حرکت می کرد، در زمینه ای که در آن استعداد داشت، پیشرفت تحصیلی پیدا کرده و شغلی متناسب با آن حوزه پیدا می کرد و نهایتاً رضایت شغلی، رضایت زندگی و سلامت روان داشت. دکتر اللهیاری در این خصوص افزود: در حال حاضر روانشناسان معتقدند اگر درصد زیادی از سلامت روان در گرو رضایت از زندگی است ، درصد زیادی از رضایت از زندگی در گرو رضایت شغلی و نهایتاً رضایت شغلی وابسته به رضایت تحصیلی و رضایت تحصیلی وابسته به انتخاب درست رشته تحصیلی است. وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که امروز با امضای مبارک جناب آقای وزیر که سوابق ارزشمند علمی ایشان موجب شد ما امید مضاعفی برای همکاری با آموزش و پرورش بیابیم، انشاالله فصلی جدید برای همه خواهد بود و امیدواریم که در همایش بعدی انشاالله این تفاهم نامه و اتفاقات مبارکی را که میان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت آموزش و پرورش خواهد افتاد را مرور کنیم. دکتر اللهیاری در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله بتوانیم تمام آن زوایایی که وزیر محترم به درستی اشاره فرمودند عملیاتی کرده و روانشناسی و مشاوره در جایگاه های مختلف، ورود پیدا کند.







   نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha